Bu yazıyı okuduktan sonra neler öğrenmiş olacağım:
- Profesyonel DSLR’yi profesyonel yapan nedir?
- Ucuz DSLR’nin neyi eksik?
- ‘Fotoğraf makinen kaç Megapiksel?’ sorusu ne kadar yeterli?
- Yeni çıkan modeli hemen almalı mı yoksa beklemeli mi?
- Benim neye ihtiyacım var?
“DSLR Satın alırken nelere dikkat etmeli?” isimli yazıyı 2009′un sonlarına doğru hazırlamıştım. Aradan geçen 1.5 yılda DSLR pazarı sabit durmadı haliyle, pek çok yeni model çıktı ve daha önceden ayırdedici diyebileceğimiz özellik artık standart hale geldi. Bu nedenle yazıyı güncelleme gereği duyduk.İlk defa fotoğraf makinesi alacaksınız ya da mevcut makinenizi yeni bir modelle degistirmek istiyorsunuz; pazar da eskisi gibi az ve öz modellerden oluşmadığı için, bu kadar model bolluğu içerisinde ne alacağınıza karar vermekte zorlandığınızı tahmin etmekte zorlanmıyoruz. Bu yazımızda şu modeli alın gibi şeyler bulunmayacak (onu satın alma rehberlerimiz ile yapıyoruz) ama ihtiyacınız olmayan şeylere fazladan para vermenizi engellemek ana fikrimiz diyebiliriz. Bu yazıyı okuduktan sonra DSLR ana sınıflandırması hakkında bilgi sahibi olmuş olacaksınız.
Site olarak nasıl bir sınıflandırma yaptığımızı merak edenlerin mutlaka okuması gereken ‘Dijital Fotoğraf Makinesi nedir, çeşitleri nelerdir?‘ başlıklı yazımızda DSLR’leri toplam 3 ana sınıfa ayırmıştık: giriş, orta, ileri. Yazının geri kalanının daha kolay anlaşılabilmesi için Canon markasının modellerini kullanacağız.
This image has been resized.Click to view original image |
Giriş seviyesi için örneğimiz Canon EOS 600D, orta seviye için örneğimiz Canon EOS 60D, profesyonel de diyebileceğimiz ileri seviye için örneğimiz 1D ve 1Ds serisi. Bir de orta-ileri seviye arasında geçiş konumunda bulunan orta-ileri sınıflandırmasına tabi tuttuğumuz Canon 7D ve EOS 5D Mark II mevcut.
This image has been resized.Click to view original image |
Yukarıdaki bilgilerde sınıflandırmada fark yaratan ana özellikleri tabloya dahil ettik. İlk dikkatinizi çeken fiyatlar olmuştur sanırım
Böyle düşünmekte haklısınız, üst sınıf gövdelerin fiyatları göz korkutacak kadar yüksek. Tabloya baktığınızda kafanızı karıştıracak başka şeyler de mevcut, belki de firmaların amacı da kafanızı karıştırmaktır
- 1Ds Mark III almak yerine 1/3 fiyatına 5D Mark II alsam, hem 12,700 lira cebimizde kalsa hem de 1080p canavar gibi video çekebilsem. Bakıyorum ikisi de 21MP, varsın 1fps yavaş çeksin, LCD’si daha güzelmiş hem de. Boynumda yarım kilo az taşımak da ayrıca cazip.
- 1D Mark IV yerine yerine 600D alsam olmaz mı? İkisi de 18MP ama 600D çok daha ucuz. Ya da biraz daha verip 60D alsam?
Görüntü kalitesi ve Megapiksel
DSLR almak istemenizin en önemli nedeni sanırım daha yüksek görüntü kalitesi beklentisi içerisinde olmanızdır yoksa küçük boyutları ve düşük fiyatları ile kompakt fotoğraf makineleri de tatmin edici fotoğraflar çekebilmekte. Peki görüntü kalitesi nelere bağlıdır? Sadece megapiksel sayısı, yüksek görüntü kalitesi için yeterli midir? Değildir! Fotoğrafın çekilme sürecinde ışık, belli bileşenlerden geçer, bu bileşenlerin her birinin kalitesi ise son ürün olan fotoğrafın kalitesinde belirleyicidir. Nedir bu bileşenler: algılayıcı, analog/dijital çevirici, işlemci.
Objektifin görevi, görüntüyü uygun şekilde algılayıcıya iletmektir; algılayıcının görevi ise objektiften gelen görüntüyü yani ışığı, kullanıcının kendi ayarlarına ya da makinenin otomatik ayarlarına uygun olarak piksel bazında elektrik sinyallerine çevirmek ve bu sinyalleri analog/dijital çevirici ile dijital hale getirip işlenmek üzere işlemciye iletmektir.
Megapiksel (MP) kavramı zaten yatay ve dikeydeki piksel sayılarının çarpılıp elde edilen algılayıcıdaki toplam piksel sayısının 1,000,000′a bölümesi ile elde edilir yani mantık bilgisayarlarda kullandığımız 1,000,000 byte’tan oluşan megabyte ile aynıdır. Canon EOS 5D Mark II, 5616 x 3744 çözünürlüğe sahip fotoğraf çekebilmektedir, yatay ve dikeydeki bu piksel sayısılarını çarptığımızda toplam 21,026,304 adet piksele sahip bir algılayıcı bulundurduğunu anlarız, bu değeri bir milyona bölüp yuvarlayınca da 21 MP değerine ulaşmış oluruz. MP değerinin yüksek olması bize ne kazandırır?
MP değerinin yanı sıra önemli olan bir diğer etmen de birim alanda ne kadar pikselin olduğudur. Bu değer Piksel Yoğunluğu olarak geçer ve birimi genelde MP/cm²’dir. Piksel yoğunluğu arttıkça algılayıcının piksellerinin boyutları giderek küçülür, bu da piksellerin ışık duyarlılığında azalmaya, komşu pikseller arasında sinyal karışmasına ve sinyal gürültüsünün artmasına neden olur.
Optik algılayıcısı daha büyük olan 5D Mark II bu sayede kendinden daha az piksel içermesine rağmen aynı işlemciyi kullanan 7D’den daha iyi görüntü kalitesine sahiptir. İşlemci görüntü kalitesinde doğrudan etkili olan bir diğer bileşendir çünkü dijital fotoğrafçılıkta fotoğrafın oluşturulması işleminde pek çok matematiksel hesaplamalar yapılır. İleride daha detaylı değineceğimiz bu süreçte işlemci oldukça fazla görev alır ve gürültü giderme performansından, çekim hızına kadar pek çok alanda makinenin başarımında belirleyici konumdadır. Her yeni çıkan işlemci, gelişen teknoloji sayesinde eski nesilden daha çok işlem gücüne sahip olduğundan birim zamanda işleyebileceği veri miktarı artacak, görüntü kalitesini arttırmada daha başarılı olacak. Bu durumda alacağınız DSLR’de işlemci ne kadar yeniyse o kadar iyidir diyebiliriz, bu da yeni bir model almanın avantajlı olduğunu gösterir.
12-bit mi 14-bit mi?
Bu başlı başına bir yazı konusu o yüzden özet olarak geçeceğim.Daha fazla bit değeri, fotoğraflarınızı işlerken açık ve koyu alanlar arasındaki renk geçişlerinin daha yumuşak olması, daha az görülebilir bozulmalar (gürültü) ve detay ile parlak bölümlerde daha fazla detay anlamına gelir. JPEG dosyaları 8-bit olarak saklanır, asıl fark yaratan makinelerin ham dosyalarını kaç bit olarak saklayabildikleridir.
Canon’un güncel tüm modelleri 14-bit kullanmaktadır. Nikon’da kimi modeller 14-bit ham desteği sunmakta, mesela D300s 14-bit desteği verirken D3100′de 14-bit yerine sadece 12-bit desteği bulunmakta. Pentax K5 de 14-bit ham sunan modellerden biri. Sony ve Olympus ise 14-bit desteği sunmamakta.
DSLR almak istemenizin en önemli nedeni sanırım daha yüksek görüntü kalitesi beklentisi içerisinde olmanızdır yoksa küçük boyutları ve düşük fiyatları ile kompakt fotoğraf makineleri de tatmin edici fotoğraflar çekebilmekte. Peki görüntü kalitesi nelere bağlıdır? Sadece megapiksel sayısı, yüksek görüntü kalitesi için yeterli midir? Değildir! Fotoğrafın çekilme sürecinde ışık, belli bileşenlerden geçer, bu bileşenlerin her birinin kalitesi ise son ürün olan fotoğrafın kalitesinde belirleyicidir. Nedir bu bileşenler: algılayıcı, analog/dijital çevirici, işlemci.
Objektifin görevi, görüntüyü uygun şekilde algılayıcıya iletmektir; algılayıcının görevi ise objektiften gelen görüntüyü yani ışığı, kullanıcının kendi ayarlarına ya da makinenin otomatik ayarlarına uygun olarak piksel bazında elektrik sinyallerine çevirmek ve bu sinyalleri analog/dijital çevirici ile dijital hale getirip işlenmek üzere işlemciye iletmektir.
Megapiksel (MP) kavramı zaten yatay ve dikeydeki piksel sayılarının çarpılıp elde edilen algılayıcıdaki toplam piksel sayısının 1,000,000′a bölümesi ile elde edilir yani mantık bilgisayarlarda kullandığımız 1,000,000 byte’tan oluşan megabyte ile aynıdır. Canon EOS 5D Mark II, 5616 x 3744 çözünürlüğe sahip fotoğraf çekebilmektedir, yatay ve dikeydeki bu piksel sayısılarını çarptığımızda toplam 21,026,304 adet piksele sahip bir algılayıcı bulundurduğunu anlarız, bu değeri bir milyona bölüp yuvarlayınca da 21 MP değerine ulaşmış oluruz. MP değerinin yüksek olması bize ne kazandırır?
- Fotoğraflarda daha fazla detay yakalanabilir
- Daha büyük boyutta fotoğraf baskısı alınabilir (10MP ile çok yüksek kalitede A4, normal kullanıma uygun olarak da A2 baskılar alabilirsiniz )
- Fotoğrafın daha küçük bir alanını kullanmak istediğinizde hala yeterli boyuta sahip kesmeler alabilirsiniz.
Optik algılayıcısı daha büyük olan 5D Mark II bu sayede kendinden daha az piksel içermesine rağmen aynı işlemciyi kullanan 7D’den daha iyi görüntü kalitesine sahiptir. İşlemci görüntü kalitesinde doğrudan etkili olan bir diğer bileşendir çünkü dijital fotoğrafçılıkta fotoğrafın oluşturulması işleminde pek çok matematiksel hesaplamalar yapılır. İleride daha detaylı değineceğimiz bu süreçte işlemci oldukça fazla görev alır ve gürültü giderme performansından, çekim hızına kadar pek çok alanda makinenin başarımında belirleyici konumdadır. Her yeni çıkan işlemci, gelişen teknoloji sayesinde eski nesilden daha çok işlem gücüne sahip olduğundan birim zamanda işleyebileceği veri miktarı artacak, görüntü kalitesini arttırmada daha başarılı olacak. Bu durumda alacağınız DSLR’de işlemci ne kadar yeniyse o kadar iyidir diyebiliriz, bu da yeni bir model almanın avantajlı olduğunu gösterir.
12-bit mi 14-bit mi?
Bu başlı başına bir yazı konusu o yüzden özet olarak geçeceğim.Daha fazla bit değeri, fotoğraflarınızı işlerken açık ve koyu alanlar arasındaki renk geçişlerinin daha yumuşak olması, daha az görülebilir bozulmalar (gürültü) ve detay ile parlak bölümlerde daha fazla detay anlamına gelir. JPEG dosyaları 8-bit olarak saklanır, asıl fark yaratan makinelerin ham dosyalarını kaç bit olarak saklayabildikleridir.
Canon’un güncel tüm modelleri 14-bit kullanmaktadır. Nikon’da kimi modeller 14-bit ham desteği sunmakta, mesela D300s 14-bit desteği verirken D3100′de 14-bit yerine sadece 12-bit desteği bulunmakta. Pentax K5 de 14-bit ham sunan modellerden biri. Sony ve Olympus ise 14-bit desteği sunmamakta.
‘Crop Factor’ teriminin tam olarak ne olduğunu bilmiyorsanız ‘Crop Factor’ Nedir? isimli yazımızı mutlaka okuyun çünkü satın alma kararı vermenizde birinci dereceden önemli bir etmen. DSLR almak istediğinizde karşınıza dört seçenek çıkar ama her zamanki gibi işinizi zorlaştırmak için onlar da kendi aralarında alt boyutlara bölünürler
- APS-C: En çok modelin bulunduğu kısım burası çünkü düşük maliyetli DSLR üretebileceğiniz tek algılayıcı boyutu APS-C’dir. Canon (329mm²), Nikon(370mm²), Pentax(365mm²), Sigma(286mm²) ve Sony(373mm²) APS-C algılayıcıya sahip gövdeler üretmektedir. Taktığınız lensin odak uzaklığını Canon için 1.6 ile, Nikon, Pentax ve Sony için 1.5 ile, Sigma içinse 1.7 ile çarparak bulursunuz. APS-C, kuş çekimi gibi konunuza yaklaşmanızın zor olduğu durumlarda yani tele kısımında büyük avantaj sağlarken geniş açıda biraz zayıf kalır ama dediğimiz gibi ‘biraz’ çünkü APS-C sistemler için 8mm’den başlayan odak uzaklıklarında lensler bulabilirsiniz, 8mm’lik lens Canon üzerinde 12.8mm olacaktır ve o da gayet geniş bir görüş açısı sağlar.
- 4/3 : Olympus, Panasonic ve Leica ise Kodak’ın da katkıları ile sıfırdan bir tasarımla 4/3 sistemini geliştirmişlerdir. Bu algılayıcı diğerlerine göre daha küçük olsa da (225mm²) lensleriyle beraber bütün bir sistem olarak tasarlandığından eksiği yoktur diyebiliriz. Taktığınız lenslerin odak uzaklıklarını lensin üstündeki odak uzaklığı değerini iki ile çarparak bulursunuz. 4/3 gövdeler tele konusunda en güçlü konumdayken geniş açıda da en zayıf konumdadırlar ama bu geniş açı lensleri yok olarak algılanmasın çünkü Olympus’un 7mm’lik lensi satılmaktadır. Bu lens de 4/3 gövdelerde 14mm gibi oldukça geniş bir görüş açısı sağlayacak bir odak uzaklığı edecektir. 4/3 sistemi için
- APS-H: Sadece Canon’un profesyonellere yönelik hız ve sağlamlık odaklı 1D serisinde kendine yer bulan (548mm²) APS-H boyutundaki algılayıcıların kesme çarpanı 1.3′tür (tam olarak 1.26 ama hesaplama kolaylaşsın diye 1.3′e yuvarlanmıştır) yani üzerine taktığınız lensin odak uzaklığı lensin üstünde yazan değer çarpı 1.3′tür. Bu algılayıcıların maliyeti hala APS-C olanlardan daha fazla ama tam çerçeveden daha düşüktür. Son modeli hızlı AF ve 10fps seri çekim hızına sahip bu seri genelde vahşi doğa fotoğrafçıları, kuş fotoğrafçıları ve spor fotoğrafçıları tarafından ilk tercih edilen modellerden biri olmaktadır.
- Tam kare (‘Full Frame’): Bu boyuttaki algılayıcılar (864mm²), APS-C boyutundakilerin yaklaşık 2.5 katı alana sahiptirler bu da daha yüksek görüntü kalitesi ve yüksek ISO başarımı olarak geri döner çünkü birim alandaki piksel sayısı düşmektedir. Tam-çerçeve algılayıcılı gövdelerde kesme çarpanı 1′dir yani gövdeye taktığınız lensin odak uzaklığı üzerinde yazan değerdir, bunun en büyük getirisi çarpma işlemleri ile uğraşmanıza gerek kalmamasıdır. ‘Full-Frame’ Fotoğraf Makineleri Neden Pahalı? başlıklı yazımızda belirttiğimiz nedenlerle üretilmeleri daha masraflı olduğu için APS-C algılayıcılı gövdelerden çok daha pahalıdırlar. Tele tarafında kesme çarpanının olmaması yani lens çarpanının olması nedeniyle masrafınız daha da artar çünkü APS-C’de 400mm’lik tele lensin görüş açısının elde edebilmek için tam-çerçeveli gövdede 600mm’lik lens kullanmak zorunda kalırsınız.
Akçay / Edremit / Balıkesir Fotoğraf ve video çekimi,kamera çekimi, düğün,gelin damat fotoğrafı,Albümfoto
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Foto Mıstık Akçay Edremit
Fotoğraf ve video çekimi,kamera çekimi, düğün,gelin damat fotoğrafı,Albümfoto
Transfer Baskı - süblimasyon - Simülasyon Baskı
Fotoğrafçılar Fotoğraf Stüdyoları
Adres :
Cumhuriyet Blv. No:18/2 Akçay-Cumhuriyet Mah. Edremit, Balıkesir
0545 385 04 44